måndag 24 december 2007

Julafton

Idag är det julafton.
Jag älskar jul men detta år har julkänslar fortfarande inte riktigt infunnit sig. Och då har jag ändå bakat inför jul. Klätt båda granarna (Ja i min familj har vi två, en i källaren och en på övervåningen). Dessutom har julmusiken gått konstant i min lilla lägenhet den senaste tiden. Men fortfarande ingenting.

Det är som om magin helt försvunnit. Nu är det bara en dag som alla andra. Visst det är skönt att vara ledig men det kan man vara mer på sommaren. Då är det längre ledighet.

Vi har dessutom varit till farmor för att önska god jul. Jag har öppnat presenten jag fick därifrån, pengar och ett bäddset. Men fortfarande ingenting. Inte en gnista obeskrivlig glädje eller spänning.

Igår åt vi första biten av julskinkan, en tradition vi haft hela mitt liv och visst var det mysigt och så, men julkänslor? Nej

Ute är det ingen snö, det kanske är en del av att jag inte riktigt känner julstämningen. Kanske var det så att min julstämning var i juli. Har längtat fram till nu, det började en varm sommar dag i juli och var starkast i augusti.

Kanke kommer den under kvällen. Förhoppningsvis.
Kanske så snart pappa tänt en eld i öppnaspisen. För det ska han väl?

Nej nu ska jag gå och lägga klapparna under granen, måla på mitt röda läppstift. Mormor och morfar kommer om 15 min.

God Jul

1 kommentar:

Anonym sa...

Julkänsla? Har inte haft det på år och dar, i synnerhet i år är den högst frånvarande.

Fast, för din skull hoppas jag att julkänslan kommer krypande under kvällen. Alltså inte min julkänsla, din, du gillar ju julen, så. :)

God jul!