fredag 10 oktober 2008

Människorna

Åh kom på att jag kanske borde berätta lite om människorna jag träffat på det här stället, för den som är intresserad.

Människorna i receptionen är helt underbara. De hjälper dig med allt, pusslar, visar vägen och är allmänt behjälpliga (även om de av någon anledning tar ut hutlösa priser för bl a tvätt).

Det bor mest amerikaner, fransmän, spanjorer här. Men även lite andra. Tyskarna är trevligast och mest sociala mot alla. Amerikanerna är okej men det beror lite på vad de kommer, man kan ha väldigt intressanta diskussioner med dem speciellt om du är det minsta intresserad av politik. En tjej tål jag dock inte, hon låter som Britney Spears och beter sig därefter.

Fransmännen pratar bara franska så se till att du inte sitter ensam med dem om du inte förstår ett ord för de kommer inte bry sig om det. De kommer säga något ord till dig på engelska och sedan snattra på på franska. Men om du lyckas komma ensam med dem, de hänger ofta i klasar med andra fransmän, så är de riktigt trevliga och anstränger sig för att förstå och för att göra sig förstådda. Spanjorerna är precis likadana. Fast de tar lite mer hänsyn till om du inte kan deras språk.

För mig är detta väldigt underligt, om jag satt med tre andra svenskar och en tex italienare skulle jag inte få för mig att prata bara svenska. Jag anser det väldigt oartigt och arrogant och det skulle aldrig falla mig in. Men vi är ju alla olika.

Och sedan är det jag, svensken, det är ingen annan här som är svensk. Inte än. Det var två från Finland men de åkte hem idag eftersom de inte hade lyckats hitta något jobb här.

Annars är det väldigt blandat och är man nere i köket på kvällarna får man bra kontakt med folk. Det är alltid väldigt varmt i köket för det är gasspis och alla lagar mat efter varandra väldigt länge. Men det är alltid bra stämning och väldigt trevligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du kan ju alltid slänga in ett bonjour och ett Je viens de Suède eller typ très bien. Jag hoppas att du förstår va de betyder annars får du säga till :D

love ya
xoxo

Anonym sa...

du kan ju alltid slänga in ett bonjour och ett Je viens de Suède eller typ très bien. Jag hoppas att du förstår va de betyder annars får du säga till :D

love ya
xoxo