måndag 7 januari 2008

Är det ett UFO? Nej...Det är vinter.

Ibland går jag och lägger mig vid en bra tid. Igår var en sådan dag. Klockan tolv hade jag släkt och somnat. Men vad fick jag för det?
Strax över en timme senare vaknade jag med ryck. Genom persiennerna såg jag gult ljus och ett skrapande ljud trängde in genom det stängda fönstret. Yrvaken som jag var kunde jag först inte riktigt placera ljudet till något föremål men ganska snart kom jag fram till att det var skottning av snö på G. På den lilla cykelväg som leder mellan mitt hus och huset en liten bit bort.

I min ilska undrade jag hur det kunde vara nödvändigt. Samtidigt som jag funderade på om de skulle ta bort även asfalten från marken när de ändå höll på, det var i alla fall vad det lät som.

Runt två var de klara och jag kunde äntligen försöka somna om igen.

Är det verkligen nödvändigt att göra detta kl1 på natten en söndag? Ja jag vet, de tjänar mer pengar då. Och?
Kan vi inte byta till någon annan eller är det så att om vi inte accepterar att bli väckta så får vi inte bort snön från våra vägar, för det är ju omöjligt att göra det en måndag säg runt kl14?

3 kommentarer:

Anonym sa...

om det är till någon tröst så somnade jag 4.30 igår natt =), dock så kom inte mina sömnsvårigheter av snöskottning utan pga intag av centralstimulerande kreatin-blandning för sent på kvällen =)... måste lägga om mina träningstider...

Anonym sa...

Det är sjukt jobbigt att de snöplöjer vid midnatt... omöjligt att somna. Tur att de bara åker fyra varv runt kvarteret, och sen drar iväg. :)

Gick förövrigt och la mig före tolv inatt. Somnade till och med före tolv, men lyckan var inte långvarig... vaknade för lite drygt en och en halv timme sedan, och har inte kunnat sova sen dess. Skitkul!

Anonym sa...

Tyvärr så prioriteras de stora vägarna först( fattar inte varför ;)) De små vägarna får komma sist. På söndagnatt, suck. Även jag vaknar av att plogbilen har party utanför preciiis när man somnat. Vi vet att det är nödvändigt, men vi är alla lika arga ;)